Desmuntant les tres
grans fal·làcies de l’unionisme espanyol.

L’argumentari legal unionista espanyol utilitzat per intentar
combatre el Dret a decidir de Catalunya, es resumeix bàsicament en tres
postulats:
- La
Constitució espanyola, en el seu article 2, diu explícitament que “La Constitució és fonamenta en la indissoluble unitat de la
néixer espanyola, pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols …”. Tal com va dir en una ocasió el ministre Montoro al Congrés
espanyol, davant d’una interpel de Rosa Diez, “La Constitució defineix la indissolubilitat d’Espanya, i per tant no hi ha res a discutir.”
Per tant, no
hi ha lloc per a cap procés de secessió, sense abans canviar l’esmentada Constitució.
- La
Constitució espanyola, votada majoritàriament per tots els espanyols, és el
marc legal vigent, i per tant ha de complir-se en la seua integritat. El Dret a
decidir no està contemplat en la mateixa, per tant, és il.legal.
- En cas que
el Tribunal Constitucional fallara contra la Llei de Consultes aprovada al
Parlament de Catalunya, o contra la convocatòria de la consulta del 9-N que
realitzarà Artur Mas, és il.legal i una temeritat desobeir la sentència d’aquest tribunal.
En tots aquests arguments
hi ha un denominador comú: la invocació de la “legalitat” per prohibir la lliure
expressió de la ciutadania. S’anteposa la “legalitat” a la democràcia, i per aquest camí el govern espanyol arriba a
la perversa conclusió que votar és antidemocràtic. Una conclusió, sense cap
dubte, marca Espanya.
Però posem
per un moment al règim polític espanyol enfront del seu propi argumentari, i
veurem quina és l’interessant conclusió que
obtindrem.
El primer dels arguments es basa en l’article 2, que diu així: “La Constitució es
fonamenta en la indissoluble unitat de la Nació espanyola, pàtria comuna i
indivisible de tots els espanyols, i reconeix i garanteix el dret a l’autonomia de les nacionalitats i regions que la integren i
la solidaritat entre totes elles”.
I per previndre que algú puga posar-ho en dubte, es va redactar
també l’article 8, que diu així: “Les Forces Armades, constituïdes per l’Exèrcit de Terra, l’Armada i l’Exèrcit de l’Aire, tenen com a missió
garantir la sobirania i independència d’Espanya, defensar la seua
integritat territorial i l’ordenament constitucional.”…
Doncs, bé,
sembla haver una certa evidència històrica de què la redacció de l’actual Constitució espanyola no va ser tan “democràtica” com se’ns vol fer veure, i més en concret la dels dos articles abans
esmentats.
Perquè
aquests dos articles que constantment s’esgrimeixen per fonamentar
la unitat indissoluble d’Espanya podrien no haver de la
lliure contraposició d’idees i arguments dels
constituents electes per a la seua redacció, sinó que més aviat va poder
tractar-se d’una decisió que algú va adoptar extramurs del Parlament
espanyol, més concretament a les casernes militars, i que finalment es va
aconseguir imposar als representants legítims de la voluntat popular sota
amenaça d’intervenció militar.

Sole Tura, president de la sessió constitucional i un dels seus set
ponents, els anomenats Pares de la Constitució, va fer observar durant la
mateixa que el text de l’article 2 patia d’una redacció deficient i tenia fins i tot problemes sintàctics.
Però la resposta que va obtindre dels representants d’UCD és que no es podia variar ni una coma d’aquests articles, perquè aquell era el text literal del compromís assolit amb els “sectors consultats“. Evidentment, no es va especificar quins eren aquests “sectors”, però els redactors de la Constitució el van endevinar tot seguit, sense probablement atrevir-se a anomenar-los pel seu nom.
Però la resposta que va obtindre dels representants d’UCD és que no es podia variar ni una coma d’aquests articles, perquè aquell era el text literal del compromís assolit amb els “sectors consultats“. Evidentment, no es va especificar quins eren aquests “sectors”, però els redactors de la Constitució el van endevinar tot seguit, sense probablement atrevir-se a anomenar-los pel seu nom.
Admetre que
els articles en els quals es defineix la base sobre la qual “es fonamenta” la
Constitució, què va ser imposada als representants de la voluntat popular per
uns “sectors consultats” de
naturalesa extraparlamentària, és una cosa que qüestiona molt seriosament la
seua legitimitat.
Però no
solament és aquest, sinó que hi han altres testimonis clau què semblen avalar
la declaració de Solé Tura.
Tots ells
provenen molt de temps després, concretament quan es van complir els vint i
cinc anys de la seua aprovació. En aquest aniversari es va emetre a TV3 el
programa 30 Minuts, amb el titol ‘Més enllà del Consens’.
En ell el testimoni de Miguel Herrero de Miñón, que també va
participar en l’elaboració de la Constitució de 1978, va reconèixer el paper
tutelar d’alts càrrecs de l’exèrcit sobre la ponència
constitucional, quan va dir: “L’article 8 té una redacció tècnica que procedeix efectivament de
sectors de l’estat major, que el president
Suárez va fer seua i que així va transmetre.”
Però, n’hi han més. Miquel Roca, altre
dels set pares de la Constitució per Minoria Catalana, va dir: “Em consta perfectament. Jo vaig negociar amb Suárez la
introducció de l’expressió ‘nacionalitats” a la
Constitució, i llavors ell feia consultes, evidentment, a un grup de militars.”

I el de Narcís Serra, ex-ministre
de Defensa i ex-vice-president del govern espanyol, qui va afirmar: “La transició comença quan el rei nomena Adolfo Suárez. I Adolfo
Suárez tenia dos límits: el mínim el va marcar l’opinió pública, i el màxim, el poder fàctic que se sentia hereu
de les essències del franquisme. (…) I de poder
fàctic cohesionat que se sentís hereu o que hagués de garantir la continuïtat
del franquisme només n’hi havia un: l’exèrcit.”
Fa un temps va circular per les xarxes socials i internet una carta titulada “Carta oberta al senyor Miguel Herrero i Rodríguez de Miñón”, signada pel professor Enric Casulleras, professor de la Facultat d’Economia i Comunicació de la Universitat de Vic.
Fa un temps va circular per les xarxes socials i internet una carta titulada “Carta oberta al senyor Miguel Herrero i Rodríguez de Miñón”, signada pel professor Enric Casulleras, professor de la Facultat d’Economia i Comunicació de la Universitat de Vic.
La carta fa
un raonament alhora contundent i interessant: com que el principal argument
contra la independència de Catalunya és que constitucionalment és il.legal,
fóra bo que el senyor Herrero y Rodríguez de Miñón, un dels set ponents de la
constitució espanyola del 1978, explicara en quines circumstàncies va ser
incorporat a la constitució l’article que fa referència a la ‘indissoluble integritat del territori espanyol’ i aclarira la participació de l’estat major de l’exèrcit a l’hora de redactar-lo.
Aquesta és la
transcripció de la carta:
“Distinguido y
admirado don Miguel,
En vano he
esperado que terciase usted en el debate sobre el proceso de secesión de
Catalunya.
Como al parecer, el principal argumento contra la declaración unilateral de independencia es su ilegalidad en términos constitucionales, me gustaría que usted recordase a los españoles en qué circunstancias fue incorporado a la Constitución el artículo donde se alude a la indisoluble integridad del territorio español, y la participación directa del Estado Mayor del Ejército en su redacción.
Como al parecer, el principal argumento contra la declaración unilateral de independencia es su ilegalidad en términos constitucionales, me gustaría que usted recordase a los españoles en qué circunstancias fue incorporado a la Constitución el artículo donde se alude a la indisoluble integridad del territorio español, y la participación directa del Estado Mayor del Ejército en su redacción.
Porque era a nombre suyo de usted el sobre que llegó, con membrete del Ejército, irrumpiendo en el seno de la ponencia donde se estaba debatiendo tan espinoso asunto.
Haría usted una gran aportación a la democracia si revelase los términos en que el Ejército amenazaba con su intervención en caso de que el contenido del sobre no se incorporase, sin tocar una coma, al articulado constitucional. Y así seríamos conscientes todos los ciudadanos de que la máxima norma del ordenamiento jurídico español fue impuesta bajo coacción y con graves amenazas. Como jurista que es, usted sabe mejor que yo que los contratos firmados entre partes bajo amenaza o coacción son viciados de origen y nulos de pleno derecho.
La anterior
petición no menoscaba la alta consideración que nos merece su ilustrada
aportación humanística e intelectual a la convivencia entre los ciudadanos de
este país (muy pronto, países, espero).
Reciba mis
más respetuosos saludos.
Suyo,
Enric Casulleras“
Suyo,
Enric Casulleras“
Al remat,
sembla haver-hi bastants indicis per a afirmar que “la màxima norma de l’ordenament
jurídic espanyol va ser imposada sota coacció i greus amenaces”, com suggereix la carta adreçada a Herrero de Miñón.
L’observació final resulta contundent i alhora aclaridora: “Els contractes signats sota amenaça o coacció són viciats d’origen i nuls de ple dret.”
L’observació final resulta contundent i alhora aclaridora: “Els contractes signats sota amenaça o coacció són viciats d’origen i nuls de ple dret.”
Crec que no
calen més comentaris…
El segon dels arguments fa referència bàsicament
a la necessitat de respectar i complir els articles de l’anomenada “Carta Magna” dels espanyols.
Però si ens
posem a llegir amb una mínima visió crítica el seu articulat i mirem al nostre
voltant per comprovar quin es el grau real de compliment d’alguns dels seus articles més assenyats i progressistes, ens
podem adonar del grau de cinisme del que fa gala l’aparell polític espanyol quan l’invoca per prohibir la
consulta a Catalunya.
Perquè és el
propi govern espanyol el que amb les seues polítiques neoliberals està
incomplint molts dels articles d’aquesta Constitució que
ell diu que no vol complir el Parlament català.
Fem-hi una
ullada:
-Milions de
famílies espanyoles són a la pobresa o fregant-la (Article 39-1: Els poders
públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família!).
-Més de cinc milions de persones estan desocupades, amb més d’un 26% d’atur oficial a tot l’Estat. El nivell salarial de molts treballadors és miserable. (Article 35-1: Tots els espanyols
tenen el deure de treballar i el dret al treball, a la lliure elecció de
professió o ofici, a la promoció a través del treball i a una remuneració
suficient per satisfer les seues necessitats i les de la seua família, sense
que en cap cas es puga fer discriminació per raó de sexe!)
-Més del 50 % dels joves que han acabat els seus estudis estan
desocupats. Gran quantitat d’ells han d’emigrar a altres països a buscar una feina que se’ls nega ací. (Article 48: Els poders públics promouran les condicions per a la
participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític,
social, econòmic i cultural!)
-Desenes de milers de desnonaments i desenes de suïcidis per
desnonaments. El 82 % dels habitatges desnonats eren la llar d’almenys un menor d’edat. L’especulació amb l’habitatge, afavorida per
la legislació espanyola, ha enriquit a un sector de la casta financera
espanyola. Els habitatges procedents dels desnonaments, en poder dels bancs,
són venuts a preus de ganga a fons d’inversió voltors i a
inversors estrangers. (Article 47:
Tots els espanyols tenen dret a gaudir d’un
habitatge digne i adequat. Els poders públics promouran les condicions necessàries i
establiran les normes pertinents per fer efectiu aquest dret, regulant la
utilització del sòl d’acord amb l’interès
general per impedir l’especulació. La comunitat participarà en les plusvàlues que generi l’acció urbanística dels ens públics!) (Article 33-3: Ningú podrà
ser privat dels seus béns i drets sinó per causa justificada d’utilitat pública o interès social, mitjançant la corresponent
indemnització i de conformitat amb el que disposen les lleis!).
-Co-pagamens, re-pagaments i privatitzacions del serveis públics
de salut. Desenes de milers d’immigrants exclosos del sistema
de Seguretat Social (Article
41: Els poders públics mantindran un règim públic de Seguretat Social per a
tots els ciutadans que garanteixi l’assistència i prestacions socials suficients davant situacions de
necessitat , especialment en cas de desocupació. La assistència i prestacions
complementàries seran lliures!) (Article 43.1: Es reconeix el dret a la
protecció de la salut!).
-Retallades brutals en l’ensenyament públic i
subvencions milionàries a l’educació privada (Article 27-1: Tots tenen el dret
a l’educació. Es reconeix la
llibertat d’ensenyament!).

-Els serveis socials descapitalitzats, les polítiques d’igualtat derruïdes, les persones discapacitades i les seues
col.laboradores abandonades per l’Estat (Article 31.2: La despesa pública
realitzarà una assignació equitativa dels recursos públics i la programació i
execució respondran als criteris d’eficiència i economia!)
-La cultura abandonada pels organismes oficials i en la misèria.
La pujada de l’IVA fins al 21 per cent en les entrades a cinemes, teatres,
concerts i exposicions ha convertit Espanya és el país amb un IVA cultural més
alt. França en té el 5,5%, Alemanya el 7%, Itàlia el 10% i Portugal o Grècia el
13 %. (Article 44.1:
Els poders públics promouran i tutelaran l’ accés a la cultura, a la qual tots tenen dret!).
-Les polítiques d’R+D+I estan en retrocés.
Segons l’Institut Nacional d’Estadística, la inversió
en recerca i desenvolupament va caure un 2,8 per cent l’any passat. El percentatge del producte interior brut que
Espanya dedica a ciència cau al 1,33%, mentre la mitjana europea és el 2 per
cent (Article 44.2:
Els poders públics promouran la ciència i la investigació científica i tècnica
en benefici de l’interès general!).
-La justícia universal i gratuïta desmuntada. La independència
de la Justícia no existeix. El Consell General del Poder Judicial i el Tribunal
Constitucional es componen al dictat dels partits polítics majoritaris. Els
fiscals actuen sistemàticament com una extensió del govern de torn, obrant
segons els seus dictats polítics (Article 14: Els espanyols són iguals davant la llei, sense que
puga prevaldre cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió,
opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social!) (Article
117: La justícia emana del poble i és administrada en nom del Rei pels Jutges i
Magistrats que integren el poder judicial, independents, inamovibles,
responsables i sotmesos únicament a l’imperi de la llei!).
-La fiscalitat estructurada per què les grans fortunes, les
grans empreses i la banca paguen poc o res i les classes mitjanes i populars
paguen quasi tot. El frau i l’evasió fiscal dels rics i les
grans empreses són els més alts de l’UE (Article 31-1: Tothom contribuirà
al sosteniment de les despeses públiques d’acord amb la seua capacitat econòmica, mitjançant un sistema
tributari just inspirat en els principis d’igualtat i progressivitat que, en cap cas, tindrà abast
confiscatori!).
-El crac bancari, obra dels seus excessos i avarícia
i propiciat per una legislació permissiva, finançat amb milers de
milions d’euros que pagarem els ciutadans del carrer. La banca espanyola
haurà rebut des del principi del procés de reestructuració del
sector ajudes per valor de 91 mil milions d’euros. Cada ciutadà ha
aportat 1.846 d’euros al sanejament de la banca (Article 128: Tota la riquesa del
país en les seues diverses formes, i siga quina siga la seua titularitat, resta
subordinada a l’interès general!)
-L’església catòlica rep un tracte privilegiat. Espanya continua sent de facto un país nacional-catòlic, malgrat el quasi 40 anys de mort Franco (Article 16-3: Cap confessió tindrà caràcter estatal. Els poders públics tindran en compte les creences religioses de la societat espanyola i mantindran les consegüents relacions de cooperació amb l’Església catòlica i les altres confessions!).
-L’església catòlica rep un tracte privilegiat. Espanya continua sent de facto un país nacional-catòlic, malgrat el quasi 40 anys de mort Franco (Article 16-3: Cap confessió tindrà caràcter estatal. Els poders públics tindran en compte les creences religioses de la societat espanyola i mantindran les consegüents relacions de cooperació amb l’Església catòlica i les altres confessions!).
-Els mitjans de comunicació públics controlats, censurats i
clausurats (Article
20: La llei regularà l’organització i el control
parlamentari dels mitjans de comunicació social dependents de l’Estat o de qualsevol ens públic, i garantirà l’accés a aquests mitjans dels grups socials i polítics
significatius, respectant el pluralisme de la societat i de les diverses
llengües d’Espanya!).
-La diversitat lingüística i la plurinacionalitat de l’Estat injuriada i assetjada (Article 3-2: La riquesa de les diferents modalitats lingüístiques
d’Espanya és un patrimoni
cultural que serà objecte d’especial respecte i
protecció!).
-Les manifestacions i legítimes protestes ciutadanes
restringides i criminalitzades amb la nova llei d’(in)seguretat (Article 21-1: Es reconeix el
dret de reunió pacífica i sense armes. L’exercici d’aquest dret no caldrà
autorització prèvia!).
Quina
credibilitat pot tindre un govern per fer complir una Constitució que ell és el
primer que incompleix?
El tercer dels arguments que presenten els unionistes espanyols és el de dir que si
el dictamen que emet el Tribunal Constitucional és desfavorable a la
convocatòria de la consulta i/o a la llei de consultes aprovada en el Parlament
de Catalunya, aquesta no s’hauria de celebrar.
Si posem el
ull al País Valencià, i més concretament als governs del PP que han governat el
nostre País, podem fer-nos les següents preguntes:
Què ha passat
reiteradament amb les sentències del TC i també del Superior de Justícia
Valencià i del Suprem, en relació a la nostra llengua? Els Presidents de la
Generalitat del País Valencià, Francisco Camps i Alberto Fabra, amb els seus
consellers Alejandro Font de Mora o Mª José Català, ¿quin cas han fet dels reiterats dictamens a favor de la unitat
lingüística, i per tant de la legalitat que consagra aquesta unitat?
Així el 2 de
juliol de 2008 el TSJ Valencià donava la raó a les Universitats de València i d’Alacant en el seu litigi contra l’Ordre de la Conselleria
de Cultura i Educació de la Generalitat, de 19 de juliol de 2006.
La
Conselleria, absurdament, negava el reconeixement de la titulació de Filologia
Catalana per acreditar els coneixements de valencià a les oposicions de
personal docent a l’ensenyament secundari al País
Valencià.
L’alt tribunal valencià va estimar els recursos de les
Universitats de València i d’Alacant, amb els mateixos
arguments que la sentència 75/1997 del Tribunal Constitucional Espanyol, que
avalava la doble denominació, valencià/català, per a la llengua, oficialment
valenciana a l’Estatut del País Valencià, i catalana en l’àmbit acadèmic.
Aquesta era
la quinzena sentència del TSJ Valencià a favor de la unitat de la llengua, i la
que feia 17, si tenim en compte els pronunciaments del Constitucional i del
Suprem Espanyols.
Davant la
sentència del Tribunal Constitucional i de les múltiples sentències del
Tribunal Superior de Justícia Valencià i del Tribunal Suprem, i per tant, de la
legalitat, la Generalitat Valenciana, a més de no haver tingut mai la intenció
de complir les resolucions judicials, i per tant de desobeir-les, havia ja
perdut al menys 60.000 euros en interposar recursos (que sempre ha perdut)
contra les sentències de la Justícia.
Si la
Generalitat del País Valencià ha desobeït reiteradament les sentències del TC
i no ha passat res, perquè la Generalitat de Catalunya s’ha de sentir obligada a fer cas de la sentència del TC?
És patètic
veure com els qui han negat una i una altra vegada l’autoritat de les sentències del TC pel que fa a la unitat de la
llengua, ara donaran lliços de lleialtat constitucional als qui volen convocar
la Consulta el 9N.
Com és
patètic també veure com un govern que incompleix sistemàticament bona part dels
articles més sensibles de la Constitució, entre aquells que afecten a l’estat del benestar i als drets més fonamentals de la ciutadania
espanyola, clama ara per què es complisca la Constitució per tal de impedir el
Dret a decidir del poble català.
Una
Constitució que, segons alguns testimonis de molt de pes però que romanen ben
amagats, podria haver estat redactada i imposada per part de militars feixistes
en els articles que parlen de la unitat d’Espanya i la seua defensa
per part del propi exèrcit espanyol.
Els arguments
que fa servir el regim polític-mediàtic espanyol contra el Dret a decidir del
poble català es tornen llances contra ell quan és ell el que s’enfronta davant ells.
Patraix, València, a 22 de
setembre de 2014.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada